banner89

banner88

Teknoloji şirketleri "metaverse" ile "fiziksel dünyayı" ele geçirmek istiyor

Facebook gibi şirketlerinin yatırım önceliği haline gelen metaverse, internetin geleceği olarak tanımlanıyor

Bilim, Teknoloji 29.10.2021, 16:00
Teknoloji şirketleri "metaverse" ile "fiziksel dünyayı" ele geçirmek istiyor

Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını başta blokzincir ve NFT'ler olmak üzere neredeyse tüm çevrim içi hizmetlere yönelik talebi artırırken, teknolojiden para kazanmanın yeni yollarını arayan büyük şirketler "metaverse" ile "fiziksel dünyayı" ele geçirmeye hazırlanıyor.

Facebook, Microsoft, Roblox ve Epic gibi şirketlerin milyarlarca dolarlık yatırım planıyla gündeme gelen metaverse konsepti, internetin gelişimindeki bir sonraki aşama olarak görülüyor.

Teknolojiden para kazanmanın yeni yollarını arayan şirketler, metaverse ile insanlara internet üzerinden erişebilecekleri kurgusal bir evren vadediyor.

Son dönemde metaverse'e yönelik artan ilgi Kovid-19 salgının da bir sonucu olarak görülüyor. Daha fazla insanın uzaktan çalışmaya başlamasıyla çevrim içi etkileşimin daha gerçekçi hale getirmeye yönelik talebin arttığı belirtiliyor.

Kurgusal bir gerçeklik olan Metaverse konsepti, bir sonraki aşamanın parçası olmak isteyen yatırımcılar ve şirketlerden büyük ilgi görüyor.


Metaverse nedir?

Sanal gerçeklik teknolojisinin geliştirilmiş hali olarak görülen metaverse, kurgusal evren olarak da tarif ediliyor.

Metaverse'te insanların alışveriş yapabileceği, hizmetlere abone olabileceği, iş arkadaşlarıyla birlikte çalışabileceği, oyun oynayabileceği ve hatta çevresindeki görüntüyü kişisel zevklerine ve gereksinimlerine göre özelleştirebileceği paylaşılan 3D sanal bir ortam sunuluyor. Metaverse, insanın dijital alandan ziyade dijital dünyanın içine girmesine izin veriyor.

Örneğin, kullanıcılar kendilerini bir hologram şeklinde başka yerlere yansıtabiliyor. Metaverse, kişinin sadece bakmak yerine içine girebildiği somutlaştırılmış bir internet gibi hayal edilebileceği belirtiliyor.

Gerçeğe dayalı olacak metaverse'in, önceden oluşturulmuş sanal dünyalardaki karikatürize avatarların aksine kullanıcıların gerçek fiziksel çevrelerini dijitalleştirerek, birbirleriyle gerçek insan görüntüleriyle etkileşime girebilmelerine imkan sağlayacağı kaydediliyor.

Metaverse kavramının The Matrix, Pokemon Go, Minority Report, Ralph Breaks The Internet, Black Mirror gibi sayısız film ile video oyununda tasvir edildiği biliniyor.

Facebook yöneticileri, metaverse'i insanların oyun oynarken ya da araştırma yaparken birlikteymiş gibi hissedebilecekleri bir ortam olarak tanımlıyor.


Facebook, metaverse şirketine dönüşmeyi hedefliyor
Facebook, metaverse alanında peş peşe yaptığı atılımlarla öne çıkıyor.

Son olarak Facebook şirketinin isminin Meta olarak değiştirileceğini duyuran Facebook Üst Yöneticisi (CEO) Mark Zuckerberg, şirketi gelecek 5 yıl içinde bir sosyal medya firması olmaktan çıkarak bir metaverse şirketine dönüştürmeyi hedefliyor.

Zuckerberg, temmuz ayında, tüketicilerin yalnızca şirketin platformlarında oturum açacakları değil, aynı zamanda bu dijital dünyada yaşayacakları, çalışacakları ve oyun oynayacakları metaverse'i Facebook'un ve internetin geleceği için bir vizyon olarak pazarlamaya başlamıştı.

Metaverse'in inşası için Avrupa genelinde 10 bin kişi istihdam edeceğini duyuran Facebook, metaverse ile aynı fiziksel alanda olmayan insanların oluşturabileceği ve keşfedebileceği bir dizi sanal alan sunmayı planlıyor.

Zuckerberg, metaverse'i cep telefonlarından ya da ekrandan bakmak yerine insanların parçası olabileceği, içine girebileceği bir internet olarak tanımlıyor. Evden çalışma taraftarı olarak bilinen Zuckerberg, metaverse’in işe gidip gelme ihtiyacını ortadan kaldırılabileceğini belirtiyor.


Facebook, baskı altında
Zuckerberg, 2004’te Facebook'u kurdu ve borsada yaklaşık bir trilyon dolar değerinde bir şirket haline getirdi.
Başta Avrupa olmak üzere dünya çapında düzenleyiciler ve politikacılar, piyasa gücünü dizginlemek, yanlış bilgi ve nefret söylemine son vermek için Facebook ve Zuckerberg’ı baskı altında tutuyor. Facebook'u kârı güvenliğin önüne koymakla suçlayan eski çalışan Frances Haugen'in iddiaları da şu anda Facebook için sorun oluşturuyor.

Facebook, ismini Meta olarak değiştirerek şirket hakkında olumsuz haberlerden uzaklaşmayı ve imajını iyileştirmeyi de hedefliyor.

1 Aralık 2021'den sonra hisseler "MVRS" sembolü altında işlem görecek. Facebook, "metaverse" için dış kaynak kullanacağını duyurdu. Şirket yapısında başka bir değişiklik beklenmiyor.

Zuckerberg, eleştirilerden uzak kalmak için "metaverse" de “mahremiyet ve güvenliğe” daha da önem vermeyi hedefliyor.


Teknolojinin liderleri internetin metaverse ile genişleyeceğine inanıyor
WhatsApp, Instagram ve Messenger'ı da bünyesinde barındıran Facebook, yeni dijital dünyayı kendi başına oluşturmak istemiyor ancak merkezi bir rol oynamayı hedefliyor.

Zuckerberg, insanların gelecek yıllarda Facebook'u giderek daha fazla bir "metaverse şirketi" olarak görmelerini beklediğini ifade ediyor. Şu anda Facebook’un çalışanlarının bu teknoloji üzerinde yoğunlaştığı belirtiliyor.

Facebook, metaverse ile aynı fiziksel alanda olmayan diğer insanların oluşturabileceği ve keşfedebileceği bir dizi sanal alan sunmayı hedefliyor. Şirket, reklam temelli iş modelinde hiçbir şey değişmese bile metaverse'te yeni "ekonomik fırsatlar" görüyor.

Diğer teknoloji şirketlerinin yöneticileri de internetin metaverse ile genişleyeceğine inanıyor. Bunlar arasında Microsoft Üst Yöneticisi Satya Nadella ile bilgisayar oyunu geliştiricisi Epic Games'in başkanı Tim Sweeney da bulunuyor.

Sony Electronics yöneticilerinden Tyler Ishida ise günümüz teknolojisinin çözünürlük düzeyi ve kalitesi sayesinde metaverse'in katılımcılar için "gerçek hayat" kadar gerçek görünebileceğini belirtiyor. Ishida, metaverse'in tüm duyuları harekete geçiren daha sürükleyici bir "eğlence deneyimine" işaret ettiğini belirtiyor.

Silikon Vadisi'nde popüler hale geliyor
Metaverse, Silikon Vadisi'nde giderek popülerleşen bir kavram olurken, Microsoft, Nvidia ve Unity Software gibi şirketlerin de metaverse için araçlar, hizmetler veya içerik geliştirdikleri belirtiliyor.

Çevrim içi oyun platformu ve oyun yaratma sistemi Roblox da kendini bir metaverse şirketi olarak tanımlarken, Epic Games'in Fortnite'ı da mataverse'in bir parçası olarak kabul ediliyor.

GameStop'ın da geçenlerde verdiği "Web3 Gaming" iş ilanıyla metaverse'e gireceği, şirketin "Web3 Gaming" pozisyonu için Ethereum, NFT'ler ve blokzinciri tabanlı oyun platformları konusunda deneyimli bir çalışan aradığı kaydediliyor.

Uzmanlar, metaverse'in insanları gerçek dünyadan daha da koparabileceği uyarısında bulunarak, Facebook'un yanlış bilgi yayma gibi mevcut sorunlarının artabileceğini belirtiyor.

Metaverse'in Facebook tarafından tüketicilerden daha fazla para kazanmak için kullanılacağı yönünde şüpheler de uzmanlar tarafından dile getiriliyor.

"Kombinatoryal trend örneği"
Teknoloji Araştırma ve Danışmanlık şirketi Gartner Analisti Tuong Nguyen,  yaptığı açıklamada, metaverse'i iletişim için henüz belirlenmemiş protokolleri kullanacak, bağımsız ancak birbirine bağlı ağların kalıcı ve sürükleyici "dijital ortamı" olarak tanımladı.

Nguyen, "Fiziksel dünyanın gerçek zamanlı, uzamsal olarak yönlendirilmiş ve dizine alınmış içeriğiyle kesişen, kalıcı, merkezi olmayan, işbirlikçi, birlikte çalışabilir dijital içerik sağlar." dedi.

Metaverse konseptinin son zamanlarda popüler hale gelmesinin birçok nedeni olduğunu belirten Nguyen, metaverse'in bireysel olarak önemli, ayrık ve bağımsız olarak gelişen bir dizi trend ve teknolojinin başka bir trendi ortaya çıkarmak için birbirleriyle etkileşime girdiği kombinatoryal trendin bir örneği olduğunu ifade etti.


"İnternetin geleceği"
Nguyen, şöyle devam etti:

"Örneğin, metaverse'i deneyimlemenin bir yolu, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçekliktir. Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik, metaverse için hem lensler hem de deneyimler olarak hizmet edebilir. Bu nedenle metaverse'in popülaritesi artırılmış gerçeklik ve sanal gerçekliğe bağlandı. Metaverse muhtemelen aynı zamanda takas edilemez tokenleri de içerecektir. Benzer şekilde, metaverse'in popülaritesi NFT'ler tarafından da desteklendi. Bunlar, metaverse'in son zamanlarda neden popüler hale geldiğinin iki örneği."

Büyük teknoloji firmalarının neden metaverse kurmak istediğini değerlendiren Nguyen, "Pek çoğu, internetin, bilişimin, dijital ve fiziksel etkileşimlerin geleceğinin metaverse olarak değerlendiriyor. Eğer durum buysa, tüm teknoloji şirketleri bu gelecek çağın ön saflarında yer almak istiyor." dedi.

Nguyen, metaverse'in insan hayatını nasıl etkileyeceğine de değinerek, şunları kaydetti:

"Bu sorunun tek bir cevabı yok. İnterneti düşündüğünüz gibi düşünürseniz, cevap muhtemelen buna benzer olacaktır. Hayatı nasıl etkileyeceğini kapsamlı bir şekilde tanımlamak için kesinlikle çok erken. Muhtemelen hayatın birçok yönünü etkileyecektir. Kalıcı, merkezi olmayan, katılımcı ve birlikte çalışabilir bir dijital ortamla mümkün olabilecekleri sadece bugün bildiklerimize dayanarak etkisini şekillendirebiliriz veya anlayabiliriz."


"Metaverse'in temel konsepti uzun süredir var"
Gelişen teknolojileri takip eden analist Victoria Petrock da metaverse'in birçok farklı tanımı olduğunu, ancak bunu internetin yeni nesli olarak düşündüğünü söyledi.

Metaverse'in internet üzerinden erişilebilen sanal 3 boyutlu bir ortam olduğunu belirten Petrock, bunun kullanıcıların avatarları veya kendilerinin diğer dijital temsilleri aracılığıyla buluşabilecekleri ve etkileşime girebilecekleri, alışveriş yapabilecekleri, çalışabilecekleri, iş birliği yapabilecekleri, eğlenebilecekleri, tüketebilecekleri ve oyun oynayabilecekleri çeşitli birbirine bağlı sanal alanlar arasında sorunsuz bir şekilde hareket etmelerini sağlayacağını aktardı.

Petrock, "Metaverse'de sosyal medya, sanal toplantılar, oyun, e-ticaret, çevrimiçi işbirliği gibi şu anda var olan çeşitli dijital platformların tümü teorik olarak bir araya gelecek ve sanal gerçeklik başlıkları, artırılmış gerçeklik gözlükleri, akıllı telefon uygulamaları veya henüz icat edilmemiş diğer cihazlar aracılığıyla erişilebilir olacak. Metaverse'te insanlar, sanal yaşamlarını dijital ikizler aracılığıyla kişisel yaşamlarına paralel olarak yaşayacaklar ve hatta bu yaşamları birleştirecekler veya birleştiremeyecekler." dedi.

Büyük teknoloji şirketlerinin metaverse'i internetin evriminde "bir sonraki büyük şey" olarak tanıttığını belirten Petrock, "Metaverse'in temel konsepti uzun süredir var, Second Life ve The Sims'i düşünün, ancak salgın ve iş ile sosyal deneyimler için sanal ikameleri yeniden yaratma ihtiyacı onu geliştirme ve bundan yararlanma çabalarını hızlandırdı." değerlendirmesinde bulundu.


Şirketler teknolojiden para kazanmanın yeni yollarını bulma arayışında
Petrock, metaverse'in son zamanlarda popüler olmasının sanal gerçeklikle de ilgilisi olduğuna işaret ederek, "Facebook ve diğer şirketler sanal gerçekliğe büyük yatırım yaptı ve artırılmış gerçeklik şimdi interneti bir sonraki bağlantı ve fayda düzeyine taşıyabilecek o muhteşem uygulamayı bulmak için çabalarını iki katına çıkarıyor. Kişisel deneyimlerin yerini alma ihtiyacı ve sanal gerçeklik ile diğer gelişen teknolojileri kullanışlı ve karlı hale getirme ihtiyacı metaverse'in arkasındaki itici güçler olarak öne çıkıyor." diye konuştu.

Facebook gibi şirketlerin teknolojiden para kazanmanın yeni yollarını bulmak ve üzerinde yeni nesil ürünler, hizmetler ve deneyimler oluşturabilecekleri bir platform oluşturmak istediklerini vurgulayan Petrock, insanlara gidecekleri daha fazla dijital yer ve bu yerlerde yapacakları daha fazla dijital şey verilebilirse, reklamlar ve yeni hizmetlerle onların önüne geçmek için daha fazla fırsat olacağını anlattı.

Petrock, "Fiziksel kaynaklar şu anda sınırlıdır, ancak dijital kaynaklar sonsuz olabilir. Bir kişi birkaç farklı kimliğe sahip olabilir ve metaverse'te sınırsız miktarda eşyaya sahip olabilir." dedi.


İnsanları bilgisayar korsanlığına maruz bırakma potansiyeline sahip
Büyük teknoloji şirketlerinin çoğunun, anlamlı ve birbirine bağlı bir "metaverse" oluşturmasının önünde uzun bir yol olduğunu belirten Petrock, insanların bir veya daha fazla büyük teknoloji şirketinin haklarında ne kadar bilgi sahibi olduğu konusunda çok dikkatli olmaları gerekeceğini aktardı.

Petrock, sosyal medya, e-ticaret, iş, oyun ve diğer işbirliği araçlarını birbirine bağlamanın insanları kimlik hırsızlığına, bilgisayar korsanlığına ve diğer kötü şeylere maruz bırakma potansiyeline sahip olduğunu dile getirdi.

Metaverse'in insanların Zoom veya Teams'den daha gerçekçi ve eğlenceli yollarla uzaktan çalışmasına olanak tanıyacağına işaret eden Petrock, "Avatarlarımız hayatımızın dijital alanları arasında sorunsuz bir şekilde hareket ederken, etkileşimlerimizde artık fiziksel kısıtlamalar olmayacak." dedi.

Yorumlar (0)
6
kapalı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 16 44
2. Fenerbahçe 16 36
3. Samsunspor 16 30
4. Göztepe 16 28
5. Eyüpspor 17 27
6. Beşiktaş 16 26
7. Başakşehir 16 23
8. Gaziantep FK 16 21
9. Antalyaspor 16 21
10. Kasımpasa 16 20
11. Konyaspor 16 20
12. Rizespor 16 20
13. Trabzonspor 16 19
14. Sivasspor 17 19
15. Alanyaspor 16 18
16. Kayserispor 16 15
17. Bodrumspor 16 14
18. Hatayspor 16 9
19. A.Demirspor 16 5
Takımlar O P
1. Kocaelispor 17 35
2. Bandırmaspor 17 33
3. Karagümrük 17 31
4. Erzurumspor 17 29
5. Keçiörengücü 17 27
6. Igdir FK 17 25
7. Amed Sportif 17 25
8. Ahlatçı Çorum FK 17 25
9. İstanbulspor 17 24
10. Ankaragücü 17 24
11. Manisa FK 17 23
12. Pendikspor 17 23
13. Gençlerbirliği 17 23
14. Esenler Erokspor 17 22
15. Boluspor 17 22
16. Ümraniye 17 22
17. Şanlıurfaspor 17 21
18. Sakaryaspor 17 21
19. Adanaspor 17 14
20. Yeni Malatyaspor 17 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 17 42
2. Arsenal 18 36
3. Chelsea 18 35
4. Nottingham Forest 18 34
5. Newcastle 18 29
6. Bournemouth 18 29
7. M.City 18 28
8. Fulham 18 28
9. Aston Villa 18 28
10. Brighton 18 26
11. Brentford 18 24
12. Tottenham 18 23
13. West Ham United 18 23
14. M. United 18 22
15. Everton 17 17
16. Crystal Palace 18 17
17. Wolves 18 15
18. Leicester City 18 14
19. Ipswich Town 18 12
20. Southampton 18 6
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 18 41
2. Real Madrid 18 40
3. Barcelona 19 38
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Villarreal 18 30
6. Mallorca 19 30
7. Real Sociedad 18 25
8. Girona 18 25
9. Real Betis 18 25
10. Osasuna 18 25
11. Celta Vigo 18 24
12. Rayo Vallecano 18 22
13. Las Palmas 18 22
14. Sevilla 18 22
15. Leganes 18 18
16. Deportivo Alaves 18 17
17. Getafe 18 16
18. Espanyol 18 15
19. Valencia 17 12
20. Real Valladolid 18 12
Kocaeli Haberleri